Sala weselna a choreografia Pierwszego Tańca

with Brak komentarzy

sala weselna

Sala weselna a choreografia Pierwszego Tańca

Wiele par decyduje się na skopiowanie w całości czyjejś choreografii z nagrania na YouTube lub innego filmu zamieszczonego w Internecie. Jest to jakaś alternatywa, jednak może się zdarzyć, że będzie to strzał w kolano…

Nie każda choreografia nadaje się do każdej sali.

Inspirowanie się nagraniami Par, których taniec Wam się podoba, jest świetnym pomysłem. Jednak kopiowanie wszystkiego bez zastanowienia nie zawsze i wszędzie się sprawdzi. Jest wiele powodów, dlaczego odradzam takie rozwiązanie, jednak w tym wpisie skupię się na kwestii związanej z salą weselną.


Zanim podejmiecie decyzję w zakresie choreografii, przeanalizujcie rozmieszczenie kluczowych elementów na sali. Gdzie jest wejście, orkiestra/DJ, stoły gości? Przeanalizujmy więc wszystkie istotne elementy po kolei…

Układ stołów

Pierwsza i najważniejsza rzecz, jaką należy przeanalizować tworząc lub wybierając choreografię jest układ stołów. Z której strony siedzą goście, a w którym miejscu jest taneczna część sali? Czy planujecie, aby goście wyszli zza stołów w czasie Waszego Pierwszego Tańca czy nie? Ja zawsze polecam, aby goście na ten czas wyszli na parkiet. Dzięki temu łatwiej ich zaangażujecie i unikniecie głośnych rozmów osób, które niekoniecznie są tym momentem zainteresowane. Życzę Wam, aby Wasi goście potrafili uszanować ważne dla Was chwile, niestety wiele razy widziałam sytuacje, kiedy nie każdy potrafił się na to zdobyć. Wasze wesele, Wasze zasady, dlatego polecam zachęcić gości, aby skoncentrowali się na Was w tym kluczowym momencie. Bez względu na to, czy goście zostaną przy stołach, czy wyjdą na parkiet, kierunki Waszej choreografii powinny uwzględniać miejsce ze stołami. Wynika to faktu, że nawet jeśli goście wyjdą zza stołów, to większość stanie przy parkiecie w miejscu, które będzie najbliżej ich stolika. Dopiero w momencie, kiedy okaże się, że miejsca jest za mało, aby wszyscy stanęli „przy brzegu”, pierwsze osoby będą musiały się przesunąć, aby zrobić miejsce kolejnym osobom albo te „dochodzące” będą musiały stanąć w dalszej częściej, gdzie jest jeszcze miejsce. Nie zmienia to jednak faktu, że większość idzie od strony swojego stolika i stanie w najbliższym możliwym wolnym miejscu, w którym będzie Was dobrze widzieć. Dlatego ustawienie stołów wyznacza kierunki Waszej choreografii. Innymi słowy musicie mieć taki układ kroków, w których będziecie przodem do linii, na których stoją goście. Ok, wiecie już gdzie najprawdopodobniej będą stali Wasi goście. Co mogę Wam polecić?

  1. Jeśli goście stoją po jednej stronie, wybierzcie kroki, które tańczycie przodem lub bokiem w kierunku ludzi.

  2. Taka sama zasada sprawdzi się w przypadku ustawienia gości na dwóch liniach pod kątem prostym. Wystarczy, że figury będziecie tańczyć w stronę rogu pomiędzy nimi, a nie do ściany.

  3. Najczęstsza sytuacja, czyli ustawienie gości w literę „U”. Jeżeli Wasi goście stoją po 3 stronach, macie bardzo komfortową sytuację. Możecie tańczyć: w jednym kierunku (w stronę linii środkowej), w 3 strony (zakładając, że do tej, gdzie nie ma ludzi, jesteście najczęściej tyłem, rzadziej bokiem) lub wokół sali.

  4. Jeżeli goście staną wokół Was, najlepiej sprawdzi się choreografia zawierająca figury, które są tańczone we wszystkie 4 strony lub gdy tańczycie wokół sali. Dobrze by było, aby żadna ze stron nie była „faworyzowana”. Jeśli zatańczycie choreografię skierowaną w jedną stronę, goście z naprzeciwka będą widzieli tylko Wasze plecy.

  5. Zdarzyło mi się kiedyś tworzyć choreografię do Pierwszego Tańca pod salę, na której goście ustawili się po dwóch przeciwległych stronach. Strzałem w dziesiątkę okazała się choreografia, w której Para Młoda tańczyła bokiem do obu linii.

Kształt parkietu

Drugą istotną kwestią jest kształt parkietu. Nie ma znaczenia, że sala jest podłużna, jeśli parkiet jest kwadratowy. To kształt części do zabawy jest wyznacznikiem kształtu Waszej choreografii. Im bardziej foremny kształt tym lepiej. Jeżeli parkiet przypomina literę L lub jest wąski i długi, wtedy choreografia powinna mieć taki kształt, aby każdy z gości miał okazję Was zobaczyć z bliska chociaż przez chwilę. 

Czym jest kształt choreografii? To miejsca, w których tańczycie podczas całego tańca. Wyobraźcie sobie, że patrzycie na Wasz taniec z lotu ptaka i zostawiacie po sobie ślady brudnych butów. Obszar, w którym są ślady wraz z kierunkami tańca tworzą razem kształt choreografii. Najprościej ujmując 🙂

Ilość miejsca do tańca

Kluczowa kwestia, od której zależy, czy będziecie musieli tańczyć w miejscu, czy do zagospodarowania jest wielka przestrzeń. Ilość miejsca pozwoli Wam określić, jaki rodzaj tańca będzie najlepiej się prezentował na Waszej sali. Pamiętajcie, że goście stojący przy parkiecie również zajmują trochę miejsca. Najlepiej jest założyć, że miejsce do tańca zmniejszy się o dwa rzędy ludzi. Goście mogą ustawić się w taki sposób, że partnerka stoi przed partnerem. Taka konfiguracja zajmuje najwięcej miejsca, dlatego szacując ilość dostępnej przestrzeni odejmijcie z obwodu (lub ze strony, gdzie staną goście) około 2 kroki (licząc od brzegu).

Ustawienie orkiestry lub DJ’a

Ustawienie, w którym rozpoczynacie swój Pierwszy Taniec powinno być zaplanowane w taki sposób, abyście mieli w zasięgu wzroku DJ’a lub wodzireja orkiestry. To prowadzący imprezę będzie Was zapowiadał i jemu musicie dać znać, kiedy orkiestra ma zacząć grać lub kiedy będziecie gotowi, aby zostało włączone przygotowane nagranie. Nie polecam ustawienia, w którym oboje jesteście tyłem do ekipy muzycznej, bo wtedy już na wstępie musicie się nienaturalnie wyginać, aby się z nimi porozumieć. Najwygodniej dla Was będzie, jeśli przynajmniej jedno z Was będzie przodem lub bokiem do osoby prowadzącej, tak aby mieć kontakt wzrokowy i móc się porozumiewać. Bardzo często po zapowiedzi „zapraszamy Państwa Młodych do Pierwszego Tańca, a gości do ustawienia się wokół parkietu” nie wszyscy są na tyle zdyscyplinowani, aby znaleźć się w wyznaczonym miejscu w kilka sekund. Część pali papierosa, niektórzy muszą wrócić z toalety, jeszcze inni kończą coś przeżuwać. Jeżeli zbieranie się gości trwa dłużej, dobry wodzirej znajdzie sposób, aby wypełnić te 2-3 minuty w sposób niezauważony. Jeżeli będziecie w kontakcie wzrokowym, łatwiej mu będzie zająć gości, a interakcja z prowadzącym w tym stresującym czasie rozluźni Wasze skołatane nerwy.

Wejście do sali

Jeżeli układ sali na to pozwala, najlepiej tak zaplanować swój Pierwszy Taniec, aby wejście do sali nie było za Waszymi plecami. Najlepiej jeżeli jest z boku, ewentualnie na wprost. Dlaczego? Istnieje ryzyko, że część gości nie przyjdzie na czas. Może się tak zdarzyć, że ktoś będzie biegł z toalety, bo już usłyszał, że zaczęliście tańczyć i nie chce przegapić tej ważnej chwili. Wyobraźcie sobie, że właśnie zbliżacie się do finałowej części Waszej choreografii, która jak wisienka na torcie ma zwieńczyć Wasze długie przygotowania i w tym momencie wpada na salę zziajana ciocia… wszystkie oczy mimowolnie kierują się ku niej, a cały moment uwieczniony zostaje na nagraniu. Oczywiście tło Waszego tańca w postaci cioci może być zabawnym wspomnieniem, jednak jeśli marzycie o idealnym Pierwszym Tańcu i chcecie zminimalizować ryzyko wszelkich czynników zaburzających plan, lepiej aby osoby wchodzące do sali nie odwracały uwagi gości i Waszej (gdyby ciocia wpadła na wprost Was, moglibyście się zdekoncentrować).

Co jest na podłodze?

Drewniany parkiet, kafelki (jaki rodzaj, jak szerokie są fugi), panele czy może tworzywo sztuczne? Rodzaj podłoża wpływa na to, jakie kroki na nim się sprawdzą. Oczywiście najgorsze są śliskie podłogi, wtedy najlepiej zdecydować się na choreografię mniej dynamiczną, tańczoną raczej w miejscu. Podłoże, które praktycznie nie ma poślizgu też nie są komfortowe. Szerokie fugi kafelek stanowią ryzyko potknięcia. Sprawdźcie czy Wasze miejsce do tańca będzie Wam sprzyjać, czy wręcz przeciwnie i będziecie musieli znaleźć rozwiązanie najmniej ryzykowne.


Zdarza się tak, że sala ma niestandardowy kształt lub specyficzny element, który zaburza całą koncepcję (np. kolumny). Wtedy polecam kierować się zasadą najmniejszego zła, czyli tworzymy taką choreografię, aby być widocznym dla jak największej ilości gości.

W związku z powyższym, polecam każdemu stworzyć własną choreografię, dostosowaną do własnych potrzeb. Gotowe rozwiązania warto zweryfikować pod kątem wymienionych wyżej punktów i ewentualnie dostosować ją za pomocą drobnych modyfikacji, aby odpowiadała Waszym potrzebom i możliwościom.

Zostaw Komentarz